Thursday, 15 November 2012

berwuduk ! ape kelebihannya ???


ASSALAMUALAIKUM . . 
SALAM JUMAAT SEMUA !! 

terdetik di hati ni, waktu amek wudhu utk solat zohor. . .  sekadar perkongsian ! jom baca. . 
pernah tak terdetik di hati? ape kelebihan kita berwudhu'? dan yg penting..amalkan ke tidak baca doa selepas berwudhu' ? 

bukan ape..cuma pandangan...ramai kanak2 tidak dididik utk amalkan baca doa lepas berwudhu' . Memang la diajar di sekolah, tp adakah ibu bapa atau ahli keluarga itu sendiri ambil berat hal ni?

KELEBIHAN BERWUDHU' (◕‿◕✿)

Gugur DOSA2 Kecil

Rasulullah SAW bersabda :
"Dari Abu Hurairah berkata : telah bersabda Rasulullah SAW : Apabila seseorang hamba muslim atau mukmin berwudhu' maka setelah ia telah membasuh wajahnya, keluarlah dari wajahnya segala dosa yang telah dilihat oleh kedua matanya melalui air atau bersama titisan air yang terakhir. Ketika membasuh kedua tangannya, keluarlah dari tangannya bersama air atau bersama titisan air yang terakhir. Sewaktu ia membasuh kakinya, setiap dosa yang dilangkah oleh kedua kakinya bersama air atau titisan air yang terakhir sehinggalah ia telah selesai berwudhu' ia bersih dari dosa-dosanya (hadis riwayat muslim)" .
 Angkat DARJAT manusia

Diriwayatkan drp Abu Hurairah r.a :
"Sesungguhnya Rasulullah SAW tlh bersabda : Sukakah kamu sekiranya aku tunjukkan kepada kalian akan amalan yang dapat menghapuskan kesalahan2 dan mengangkat beberapa darjat kalian? Mereka menjawab : Ya, wahai Rasulullah. Maka baginda SAW pun bersabda : Iaitu (antaranya) menyempurnakan wudhu' walaupun dalam keadaan yang tidak disenangi (spt kesejukan dan sebagainya) (Hadis riwayat Muslim)" 
  Bercahaya di Hari Kiamat

"Sesungguhnya umatku dipanggil pada Hari Kiamat dalam keadaan bercahaya wajah2, tangan2 & kaki2 mereka bekas wudhu' (riwayat Bukhori & Muslim)" 
   Terlerai ikatan Syaitan pada Manusia

"Dari Abu Hurairah, beliau meriwayatkan dari Rasulullah SAW, bahawa syaitan mengikut manusia ketika tidur di malam hari dengan tiga ikatan. Kemudian Rasulullah SAW memberitahu cara untuk merungkai ikatan tersebut, dalam sabda Baginda SAW : Sekiranya dia(manusia) bangun(dari tidurnya), dan mengingati Allah, bebaslah satu ikatan. Sekiranya dia berwudhu' pula, bebaslah satu ikatan lagi, dan sekiranya dia bersolat, bebaslah satu ikatan lagi. Maka dia akan menjadi segar dan baik dirinya. Sekiranya dia tidak melakukannya (berzikir, wudhu' dan bersolat), maka dia akan menjadi buruk dan pemalas. (hadis riwayat al-Bukhori)"
DOA SELEPAS BERWUDHU' (◕‿◕✿)

DOA SELEPAS WUDHU'


Sesiapa yang membaca doa ini selepas berwudhu' maka akan kelaur segala dosanya daripada segala anggotanya dan di cap pahala wudhu'nya dengan satu cap yang ia tidak akan mati dalam keadaan murtad.

(dalam erti kata ia akan mati dalam keadaan beriman, dan wudhu'nya akan diangkat ke langit dan air wudhu' itu sentiasa bertasbih dan bertafakur dan dituliskan baginya pahala sehingga hari kiamat)
sumber : Ustaz Ismail Kamus 

wallahu'alam (◕‿-)

Thursday, 8 November 2012

owh my final osce !

SUPERB !!

Today - (8/11/2012) mmg hari titik bersejarah . .
macam mane osce xley nak buat? tu la..sbb x practise punyer pasal !! ayyakk (✖╭╮✖)
tapi harus bagaimana lagi?? sbb xpernah buat! sakit nyer , perit nyer dalam dada ni xyah nak kata..salah sndiri jugak..kene trime! harap2 lah aku dapat lalui semua ni.

agak takot jugak lepas osce, pikir2 balik...layak kah aku jadik seorg NURSE ?? (◑﹏◐)
demi cita2 aku! demi maruah aku demi cinta aku pada cita2 aku insyaAllah :)