Monday, 31 October 2011

~surat dari sahabat3914~




surat dari sahabat yang paling aku sayangi ustazah sakhiah nor binti hj embong a.k.a umi sheky
thanx my dear..our fwenship neve find the end!!
ukhuwahfillah...love u 4 ever....

~nor lysa akyra 3914~

kisah pilu seorang kanak2 perempuan~


Anak perempuan kecil yang malang ini memberitahukan ibunya,"Mama, adik baru je lukis gune lipstik mama."


Ibunya yg mendengar hal itu lalu melihat lipstik mahal yg baru dibelinya tinggal lagi separuh. Wajah,tangan dan baju anak perempuannya itu penuh dengan kesan lipstik tersebut. Dengan sangat mara, ibu itu mengamuk dan memukul anak perempuan kecil yang malang itutanpa menghiraukan tangisan dan jeritan dr mulut kecil kanak2 tersebut.



Kemudian setelah reda emosinya, ibu kanak2 malang itu tersedar bhw anak perempuannya x bergerak lagi. Dia pun mengoncangkan tubuh anaknya sambil menangis dan memohan anaknya membuka mata.


Tapi terlambat..............jantung kanak2 malang tersebut telah pun berhenti berdegup. Dan saat itu si ibu pergi melihat kesan di selimut yg diconteng lipstik tersebut. Tercatit tulisan anak kecil yang menulis " Sayang Mama Sampai Bila2 ".

redha terhadap qadha dan qadar Allah

Assalamualaikum pembaca blog sekalian ~~
shukran jazilan krn sudi membc blog Lysa ni. smoger diberkati Allah dgn manfaatkan info2, & sgla ec padu yg berguna ^^

redha terhadap qadha dan qadar bermaksud, RELA terhadap ketentuan dan kekuasaan Allah. Ini merupakan perkara wajib di dalam RUKUN IMAN. Dalam sebuah hadis qudsi ada menyatakan bahawa Allah berfirman :

     "Barangsiapa yang tidak meredhai qadha-Ku dan tidak
     bersabar atas bencana yang Aku timpakan atasnya, maka 
     carilah Tuhan yang lain selain pada-Ku "
                                                                 (HR. Thabrani)


Dalam Al-Quran Allah berfirman :

Ertinya :
     "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan: "Kami telah beriman," sedang mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang2 yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang2 yang dusta (dalam keimanannya) ."
                                                                                                                         (al-ankabut: 2-3)

Dengan berdasarkan ayat di atas maka Rasulullah SAW pn bersabda :
     " Bahawasanya Allah akan mencuba salah seorang kamu dengan sesuatu bencana(bala), sebagaimana seseorang kamu mencuba (menguji) emas dengan api. Maka diantara mereka ada yang keluar seperti emas asli, iaitu mereka yang dilindungi dan dipimpin oleh Allah dri perkara syuhabat, dan ada diantara mereka yang keluar sebagai emas hitam (palsu) , iaitu bagi mereka yang mendapat fitnah."
                                                                                                                            (HR Thabrani)

Sunday, 30 October 2011

nota-notis a.k.a blajo moto

first of all...pakaian mesti la yg sopan..jgn la terlalu ketat dan selekeh..bg llki seeloknyer pkai la baju t-shirt berkolar yea..

ok..mula2 skali masuk dekat bulatan,buat no 8 sebanyak 2x. then ciap tu kuo utk ke titian pula..
stop!!!! brenti dulu ye.. brenti sblom grisan putih. paling la kat jpj.tunggu arahan beliau. bila da kasi lepas,hati2 la ye..
then ke jln zigzag pulak..rsenye xde mslah..
ok now kita pegi ke brek kecemasan~"~
bawak moto mcm bese,tp lauujan 2 b'pd2 la ye. ermm, 1st brek kaki dulu dengan kuat then bila da moto tu terherrrreeeeeeeettttttttttt bru la brek tgn..

ok bhgian jln ry lak..
1st brenti then matikan enjin mot,jgn lupa N kan gear tu. cek topi n kemaskan tali helmet tu. pas2 brula stat moto, pling ke knn then angkat tgn knn. jln n angkat tgn kiri lak.
mulakan perjlnn tu, egt,duk jln kiri...nk ke knn angkat tgn 3x pah2 paling ke knn. tgk lam 2saat then teruskan.
kat jln pendek tu, angkat tgn 2x, seterusnya 3x.. then nk stop angkat 3x n angkat tgn tnd stop,matikan enjin moto,angkat tongkat. ciap? heret ke tempat letak moto..hehehe..beres ^^

Saturday, 29 October 2011

82 RAHSIA TAHI LALAT

‎82 RAHSIA TAHI LALAT

1. Bibir atas kanan - Banyak rezeki, pandai

2. Bibir atas kiri - Ramai kawan, baik hati

3. Bibir bawah kanan - Disegani orang, ramai yang suka

4. Bibir bawah kiri - Pandai bicara, tak mudah kalah

5. Leher kanan - Cerdas, jujur, berani menderita


6. Leher kiri - Cerdas dalam segala hal dan banyak
 pengetahuan

7. Leher di tengah - Tercapai cita-cita


8. Biji mata kanan - Suka serong dan pembohong


9. Biji mata kiri - Pembohong tetapi baik hati


10. Hujung mata kanan - Baik hati, sopan santun, cerdas


11. Hujung mata kiri - Baik budi, murah rezeki


12. Punggung kanan - Agak mengalami kesulitan


13. Punggung kiri - Malas dan suka duduk


14. Betis kanan - Suka berhibur, boros


15. Betis kiri - Rajin, tidak suka menganggur


16. Lutut kanan - Bersikap tidak peduli dan tidak mahu berusaha


17. Lutut kiri - Kurang kuat berusaha


18. Kepala sebelah kanan - Terkabul cita-cita


19. Kepala sebelah kiri - Sering menemui kesusahan


20. Kepala sebelah belakang - Jujur, sabar dan tekun


21. Kening kanan - Cerdas dan cekap


22. Kening kiri - Cerdas dan sopan santun


23. Tengah kening - Keras hati dan berani segala hal


24. Hujung mulut kanan - Kecil rezeki, tak mudah kalah


25. Hujung mulut kiri - Suka berfoya-foya


26. Ketiak kanan - Dapat menyimpan rahsia


27. Ketiak kiri - Jujur, banyak yang cinta


28. Pergelangan kaki kanan - Suka keluar rumah


29. Pergelangan kaki kiri - Kehendak kuat


30. Batang hidung - Banyak dicintai orang dan dapat menjadi kaya


31. Pada hidung - Banyak rezeki


32. Dagu bawah kanan - Jujur dan baik hati


33. Dagu bawah kiri - Bijaksana, dan berbudi luhur


34. Kemaluan kanan atau kiri - Baik, suka senggama


35. Di kepala kemaluan (lelaki) - Bakal beristeri dua


36. Tumit kanan - Jujur dan banyak kawan


37. Tumit kiri - Baik budi


38. Alis kanan - Suka menolong dan baik hati


39. Alis kiri - Ramai yang suka


40. Pangkal peha kanan - Kemahuan kuat


41. Pangkal peha kiri - Suka kerja apa pun


42. Telapak kaki kanan - Tak mudah mengeluh


43. Jari kaki kanan - Suka menolong


44. Jari kaki kiri - Berbudi, suka berbuat baik


45. Bahu kanan - Cermat dalam membuat keputusan, banyak tanggungan


46. Bahu kiri - Suka kerja keras, banyak tanggungjawab


47. Buah dada kanan - Baik hati, pendiam, simpan rahsi
a

48. Buah dada kiri - Ramai kawan, setia pada pasangan


49. Lengan kanan - Setia dan taat pada atasan


50. Lengan kiri - Menepati janji dan rajin


51. Pipi kanan - Ramai teman


52. Tengah-tengah pipi kanan - Ramai yang suka


53. Tengah-tengah pipi kri - Ramai teman


54. Ubun-ubun - Kurang jujur


55. Pusat - Cerdas, tangkas, tekun


56. Pusat bahagian kanan - Sejahtera dalam hidup


57. Pusat bahagian kiri - Beroleh kemuliaan


58. Pinggang kanan - Sayang pada pasangan hidup


59. Pinggang kiri - Disayang pasangan hidup


60. Dada kanan - Dapat mengatasi masalah


61. Dada kiri - Berani, jujur dan sabar


62. Telapak kaki kanan - Tidak mudah mengeluh


63. Telapak kaki kiri - Baik budi pekertinya


64. Siku tangan kanan - Kuat ingin memiliki kejayaan


65. Siku tangan kiri - Baik hati, suka menolong


66. Jari tangan kanan - Serba beroleh keuntungan


67. Jari tangan kiri - Serba baik bekerja


68. Jari telapak tangan kanan - Banyak rezeki tetapi boros


69. Jari telapak tangan kiri - Banyak rezeki dan cermat


70. Pergelangan tangan kanan - Boros, suka bersukari
a

71. Pergelangan tangan kiri - Dapat berpangkat


72. Perut bawah kanan - Banyak rezeki, suka memberi maaf


73. Perut bawah kiri - Baik hati, tenang hidupnya


74. Sudut mata kanan dalam - Disayang suami atau isteri


75. Sudut mata kiri dalam - Tidak mudah dilupakan pasanga
n

76. Sudut mata kanan luar - Baik budi, ramai yang cinta


77. Pelipis kiri - Murah rezeki, dapat jadi kaya


78. Pelipis kanan - Serba berhasil dalam usaha


79. Kelopak mata kanan atas - Baik hati, ramah, berjaya


80. Kelopak mata kiri atas - Baik budi, ramai yang suka


81. Kelopak mata kanan bawah - Agak malas


82. Kelopak mata kiri bawah - Agak bodoh, kurang bijaksana

edisi muslimah (wasiat rasulullah s.a.w)-Jangan berbuat dosa besar

RASULULLAH S.A.W bersabda :

     " Jauhkanlah olehmu tujuh kejahatan yang membinasakan."
     Para sahabat bertanya : " Apakah tujuh kejahatan yang
     membinasakan itu ya Rasulullah?" Rasulullah bersabda :
     " Mempersukutukan Allah, mengamalkan sihir, menghi-
     langkan nyawa seseorang yang diharamkan Allah, kecuali
     dengan hak, makan riba, makan harta anak yatim, mel-
     rikan diri pada waktu dalam peperangan dan menuduh
     berzina, perempuan2 mukminah yang suci dan
     terpelihara."
                                                             (HR. Bukhari dan Muslim)
Dalam hadis yang lain pula diterangkan :

"Mahukah saya khabarkan kepadamu tentang dosa yang paling besar diantara dosa besar?

Iaitu : Mempersukutukan Allah, derhaka kepada ibu bapa dan perkataan yang keji atau jahat.
                                                                                                             ( HR. Bukhari dan Muslim)
Berdasarkan hadis2 diatas, dalam kitab Al-Kabir Ad-Dzahabi disebutkan bahawa di antara dosa2 besar itu ialah :
1- mempersukutukan Allah.
2- menghilangkan nyawa orang mukmin dengan sengaja (membunuh).
3- mengamalkan sihir.
4- meninggalkan solat.
5- tidak mengeluarkan zakat.
6- sengaja berbuka puasa di siang hari pada bulan Ramadhan tanpa uzur.
7- tidak menunaikan ibadah haji, padahal mempunyai kemapuan yang cukup untuk menunaikannya.
8- derhaka kepada ibu bapa.
9- memutuskan hubungan sillaturrahim.
10- melakukan homoseks.
11- makan riba.
12- memakan harta anak yatim secara zalim.
13- berdusta terhadap Allah dan Rasul-Nya.
14- melarikan diri dari peperangan melawan orang2 yang kafir, sedangkan waktu itu kekuatan musuh seimbang dengan kekuatan barisan umat Islam.
15- pemimpin yang meniru dan menganiaya rakyat.
16- takbur, ujub , bermegah-megah dan sombong.
17- menjadi saksi palsu.
18- minum minuman yang memabukkan.
19- menuduh orang lain bezina.
20- khianat.
21- mencuri atau merompak.
22- sumpah palsu untuk mengambil hak orang lain.
23- menganiaya sesama manusia tanpa hak.
24- mencari dan memakan barang yang haram.
25- membunuh diri.
26- berbohong dan berdusta.
27- memberi dan menerima rasuah.
28- tidak menghukum dengan hukuman yang benar.
29- perempuan yang menyerupai lelaki dan begitu juga sebaliknya.
30- tidak menjaga kehormatan diri dan keluarga.
31- berzina.
32- riya'
33- menuntut ilmu semata-mata kerana dunia dan menyembunyikan ilmu pengetahuan.
34- tidak percaya takdir Allah.
35- suka mengadu-ngadu, mebawa fitnah untuk merosakkan hubungan orang lain.
36- membenarkan tukang sihir.
37- derhaka terhadap suami.
38- menampar-nampar pipi, mengoyakkan kain dan sebagainya sewaktu ditimpa musibah.
39- berlaku kasar terhadap fakir miskin.
40- menyakiti hati jiran atau tetangga.
41- menyembelih bukan atas nama Allah.
42- mengurangi timbangan.
43- tidak takut kepada azab pada hari kiamat serta tidak mengharapkan pengampunan Allah.
44- terus meninggalkan solat jemaah tanpa uzur.

Friday, 28 October 2011

sebab hubungan tidak kekal lama

1-MENIPU

     Jangan sskali anda menipu pasangan anda. Mungkin ada yang dapat menerimanya tetapi kepercayaan dan kesefahaman akan menurun. Dalam soal perhubungan, kepercayaan adalah amat penting untuk menghormati perasaan satu sama lain walaupun dalam hal yg remeh temeh.

2-HARAPAN DAN KEBEBASAN

     Sesetengah pasangan yang meletakkan harapan yang terlalu tinggi juga mampu meretakkan hubungan yang akan mengakibatkan kongkongan dalam ikatan. Walau dalam perkara yg x diketahui betul atau salah mampu meretakkannya. Kesan sampingan juga jika sseorg yg meletakkan harapan yg tinggi boleh mempercayai pasangannya dan mengabaikan kehendak pasangan. Ini memberi kesan buruk pd yg sukar SETIA bebas terbang mencari pasangan lain utk menghilangkan kekosaongan diri.

3-MENGUNGKITKAN HAL YANG LALU

     Sesetengah org begitu pantang kisah lama diungkit kembali. Kebanyakkannya lebih suka membuka kisah lama dengan kekasih lama dan kesilapan-kesilapan lama (tp agk2 la eykk kclapan yg lalu jgn cuba d ulg kembali) . Jagalah dan fahami perasaan antara satu sama lain.

4-BERBEZA PENDAPAT

     Pasangan yang berbeza pendapat bukanlah masalah besar dalam hal ini,tp bg yg tidak mahu mengalah boleh menyebabkan pergaduhan. Oleh itu, bertolak ansurlah dan open-minded terhadap pasangan anda.

5-STATUS YANG TINGGI
     Sesetengah orang tidak suka pasangan yang tidak sama taraf kerana tidak mahu pasangan melebihi dirinya atau terlalu kurang darjatnya. 
p/s : kalau da sayang, trime lah pasangan anda seadanya.

6-HAL2 YANG MENYAKITKAN HATI
     Banyak perkara yang boleh menyakitkan hati dengan pelbagai cara. Fahami perasaan pasangan anda, dan berfikir sebelum melakukan sesuatu agar tidak menyakiti sesiapa terutama orang yang anda sayangi. Jika ini berterusan berlaku, hubungan anda tidak terjamin selamanya.

7-KEHIDUPAN YANG SANGAT MENDESAK

     Hidup yang suka menyusahkan pasangan tanpa disedari. Jika anda merasakan anda telah diperlakukan begitu, maka jujurlah dengan pasangan anda dengan berterus terang. Mungkin pasangan anda akan lebih memahami. 

8-KAWAN2 DAN KELUARGA
     Hasutan kawan2 atau larangan keluarga kebiasaannya sukar dihalang. Oleh itu, berbaik lah dengan sesiapa sahaja.

hope u all enjoy ur reading.
gud lak ^^

Wednesday, 26 October 2011

interview SPA

Assalamualaikum w.b.t

Anyway, this is juz for sharing..depends u all la nk ikot ke x.
Makluman yg Lysa dpt la temuduga bg jawatan nurse dan ma nie. So, sblom korg pegi temuduga ni,korg kne lah study ape yg ptot kan? Contoh nye lysa plih jwatan nurse la. Lysa study SEMUA INFO KESIHATAN TAK KIRE ISU SEMASA ATAU TIDAK. JGN TUMPUKAN PADA ISU SEMASA http://www.infosihat.gov.my/ shj. Cilap2 t kne soalan len x ke nayer??hehe. Then,korg pown kne egt la menteri2 or pengarah2 yg berkaitan. Lagi?? Lysa study kaler baju nurse(semua kaler putih)..sbg cntoh la, line purple adalah utk jururawat masyarakat. Ok, 2 semua utk bahagian study.
Etika Pemakaian 
Etika pakaian lak, korg kne la berpakaian kemas dan sopan.


















Bg kaum adam, pakai la baju kemeja dan bertali leher mengikut kesesuaian dan JANGAN SESEKALI MEMAKAI JEANS! pakailah seluar slack ye. Rambut korang lak jgn la berkarat sana sini ye. Kemas kan. Jangan pacakkan kan sgt rambut mcm durian. Skejap je inteview..pastu nk gyakan mcm duri landak pown xpe.



Bg perempuan lak, lagi manis dan tampak sopan dengan berbaju kurung. xde masalah bg yg free hair. Korg bole la kemas kan rambut korg spy x nampak kusut, xkemas, mengurai atau menyemak mata la sng cakap. Ikat lah rambut anda dengan kemas. Jika anda boleh menyanggul rambut anda,dipersilakan kerana itu lebih baik. Gunalah hair spray ketika kemaskan rambut anda (xkan xde hair spray?kan free hair 2 keperluan taw utk gayakan rambut anda).















Ok skunk bahagian kasut lak. Bg perempuan pakailah kasut yg bertutup dan bertumit sedikit. Lysa sebenarnyer x biasa kasut bertumit ni,tp apalah sgt kan skadar nk inteview je. So, Lysa pn pakailah. Kalau boleh lbey dr 1 inch pown xpe. Lagi elok. Bg lelaki, pakailah seperti kasut contoh d ats ye..hehehe

lupe lak lysa,perempuan yg bertudung,jgn la over sgt belit2 2 ye.kita inteview,bukan nk jdi model. xde show pown. hehe.. pakai simple tp kemas..make-up biar nampak neutral ok?

Dokumen2 penting!


1- surat tawaran
2- i/c
3- gambar pasport sekurang2 nye 4 keping
4- sijil kelahiran
5- resume
6- peralatan tulis termasuk pesil 2B
7- sijil2 yg berkaitan yg anda rasa perlu

tahu x camner nk buat resume?

lau x tahu t lysa post len esok ok? need to get out from here for a moment.
take care..hope u all will got the true info from this blog ^_^
gud lak!